La Nuit de L’Homme by Yves Saint Laurent*

„At night anything can happen. A darkly handsome man whose irresistible charm and seduction sweep away everything in their path []

www.ysl-lanuitdelhomme.com

Un parfum reușit trezește o imagine în mintea celui care-l simte pentru prima oară. Un parfum cu adevărat reușit nu crează doar o stare, ci îi proiectează într-un alt univers atât pe cel care-l poartă, cât și pe cei care-l simt. Un parfum mai mult decât reușit este „La Nuit de LHomme” de la Yves Saint Laurent.

Pentru cei care nu mă cunosc, trebuie să aflați mai înainte de toate că sunt genul de bărbat enervant de pretențios și selectiv atunci când vine vorba de parfumuri. Asta pentru că, din punctul meu de vedere, parfumul este ceva mai mult decât lichidul ăla vaporos pe care-l arunci pe tine în grabă, ca să agăți, sau, mai ales în România, ca să maschezi transpirația porcească de care nici în ruptul capului nu te-ai descotorosi cu apă și săpun. Pentru mine, parfumul transcende lumescul și atinge spiritualul, fiind imposibil de definit sau explicat, întocmai ca natura umană. Pentru mine, parfumul se poartă. Nu impregnat în piele, ci în cele mai adânci straturi ale personalității fiecăruia dintre noi.

Mi se întâmplă rar (și când spun rar mă refer la o perioadă de câțiva ani buni) să dau peste un parfum care să-mi placă. Dacă pe majoritatea le primesc cadou (adică nu fac nazuri, întrucât, nu-i așa, calul de dar nu se caută la dinți), le aleg din complezență sau pentru ocazii mai puțin speciale, sunt extrem de puține parfumuri de care mă îndrăgostesc și pe care le adaug pe lista mea, scurtă ce-i drept, de all-time favorites. Deși multe încearcă, nu toate parfumurile reușesc să meargă mai departe de receptorii olfactivi. Aș putea număra pe degetele de la o mână parfumurile care ating un strat mai profund, pentru că există atât de multe nuanțe superficiale care sunt făcute doar să miroasă bine sau nici măcar atât.

De asemenea, nu cumpăr niciodată un parfum imediat cum îl descopăr. Nu e suficient să-l miroși o singură dată și să scoți cardul din portofel. Se prea poate să fii într-o pasă bună sau să fii pur și simplu prea generos cu tine însuți. Un parfum cu adevărat strălucit și potrivit personalității tale te va face să intri într-o parfumerie de cel puțin trei ori până la momentul achiziției. Dacă simți furnicături în talpă de fiecare dată când ești prin preajma unui magazin de parfumuri și dacă te duci țintă spre locul în care știi tu că se află, ignorând toate celelalte sticluțe care mai de care mai ingenios construite, înseamnă că ți-ai găsit cu siguranță parfumul-pereche.

„La Nuit de LHomme” a venit pentru mine ca o gură de aer proaspăt (și parfumat, evident) într-o perioadă în care începusem să-mi pierd speranța că industria parfumurilor masculine ar mai putea ieși la înaintare cu un produs care să mă impresioneze. Pierdut printre rafturile unei parfumerii dintr-un mall bucureștean, la loc retras față de mărcile populare și des folosite, acest parfum a reușit să facă acel lucru pe care extrem de puține parfumuri reușesc să-l facă și anume să-mi atragă atenția. Deși am simțit de la bun început că va fi o alegere potrivită, nu l-am cumpărat pe loc. Așa cum spuneam puțin mai sus, e nevoie de cel puțin trei „adulmecări” pentru a-ți da seama dacă un parfum este sau nu într-adevăr potrivit pentru tine.

De la primul contact, m-a proiectat într-o noapte toridă, într-un amalgam urban de eleganță și modernism. Cerul era întunecat, parțial noros și era lună. Dar nu lună plină, ci jumătate de lună, de genul celei care tronează pe cerul fără stele. Mergeam pe malul unui râu care spinteca orașul în două, plimbându-mi mâna dreaptă de-a lungul ornamentelor de fier ale balustradei care îngrădea apa. Purtam un costum închis la culoare, cu sacou cambrat pe talie și cămașa descheiată la doi nasturi. În timp ce pantofii-mi lăcuiți străbăteau strada bătută-n piatră cubică, un întreg spectacol se desfășura în stânga mea. Femei și bărbați bras à bras întorceau capul după mine înainte de a coborî scările înguste ale cluburilor situate undeva la subsolul unor clădiri vechi, cupluri elegante îmi tăiau calea, râzând și șoptind într-un dialect necunoscut, mașini lucioase apăreau din senin și dispăreau în neant. Orașul fremăta sub apăsarea nemiloasă a unei nopți de vară, lungindu-și spre infinit venele în al căror centru mă aflam. Și totul era întunecat și învăluit în misterul meu…

Pentru cei care nu știu, un parfum este alcătuit din trei note: o simfonie complexă prin valența îmbinărilor, dar îndeajuns de simplă prin numărul de elemente combinate și îmbuteliate într-o sticluță. În ordinea descrescătoare a procesului de identificare, prima notă este accentul, sau acel miros mulțumită căruia putem clasifica un parfum ca fiind masculin sau feminin, sport sau elegant, dulce sau lemnos. „La Nuit de LHomme” are la bază un accent predominant de black pepper, de unde și aroma masculină, picantă, savuroasă și fierbinte a Orientului.

Cea de-a doua notă este ecoul, sau acel element care-i oferă parfumului tărie, dar nu tărie în sensul de impact asupra receptorilor olfactivi, ci mai degrabă în sensul de profunzime și persistență. De asemenea, ecoul este construit pentru a evidenția unul din elementele caracteristice ale fiecărui parfum. În cazul de față, în ecoul subtil de lavandă al parfumului „La Nuit de LHomme” se reflectă nuanțele puternice ale extractului de labdanum.

Nota olfactivă de final a oricărui parfum este menită să impregneze semnătura parfumului în mintea (și preferabil sufletul) celor care iau contact cu el. „La Nuit de LHomme” aduce spre sfârșitul experienței olfactive o atingere suavă de vetiver, un extract la fel de nobil precum toate celelalte ingrediente, permițându-le acestora să se completeze și să construiască o aromă unică, un parfum de neegalat.

La Nuit de L'Homme - Le Parfum - Ambalaj

„La Nuit de LHomme” plusează și la capitolul design de ambalaj (foto). La o primă vedere, sticla cilindrică acoperită de un capac hexagonal greu și supradimensionat nu impresionează absolut deloc, motiv pentru care un procent semnificativ de oameni a refuzat să testeze acest parfum în magazine. Însă aici intervine un aspect destul de rar întâlnit, pe care eu îl apreciez nespus de mult la un produs în general și la un parfum în special: selecția consumatorilor și poziționarea prin ambalaj. Grație designului a cărui lectură necesită un nivel care depășește cu mult granițele superficialității, „La Nuit de LHomme” se poziționează ca un parfum pentru bărbatul modern și sofisticat, intelectual și profund, care poate părea superficial prin aparență, dar care ascunde în interiorul său o oază de spiritualitate, atenție la detalii și profunzime a lecturii semiotice.

Hexagonul, semnătura plastică a întregii colecții „LHomme” de la Yves Saint Laurent, nu suportă de această dată aceeași lectură în plan 2D de până acum. Capacul hexagonal al flaconului „La Nuit de LHomme” trebuie interpretat și citit prin prisma adâncimii planului vizual. Mai pe românește spus, nu ne interesează ca atare forma geometrică, ci mai degrabă profunzimea ei spațială. Cu toate că își păstrează aceleași valențe simbolice ca până acum – echilibru, contopire a forțelor complementare și îmbinare a energiilor cosmice arhetipale: masculin și feminin – profunzimea sa denotă adâncirea și accentuarea misterului, subtil sugerat prin degradeul întunecat al sticlei. Bref, design-ul flaconului reprezintă o invitație de nerefuzat la scufundarea în întuneric, la o excursie palpitantă pe tărâmuri tenebroase, la abandonarea tuturor temerilor față de ceea ce s-ar putea afla acolo unde ochiul uman nu poate pătrunde.

Schimbând registrul dar ancorându-ne tot în sfera vizuală, ca imagine a acestui parfum desăvârșit, casa de parfumuri Yves Saint Laurent l-a ales pe Vincent Cassel (video), actor de origine franceză (d’uh!). Cum toate aspectele legate de acest parfum nu sunt alese la întâmplare, nici imaginea sa publicitară nu face excepție. Vincent s-a remarcat întotdeauna prin roluri misterioase, oferind viață unor personaje complexe și misterioase. Nu voi aminti decât două dintre acestea, fiind singurele care-mi vin în minte acum: François Toulour în „Ocean’s Twelve” și „Ocean’s Thirteen”, dar și Thomas Leroy în „Black Swan”. Atractiv, dar nu din cale-afară, el a avut întotdeauna acel je ne sais quoi tipic bărbaților francezi, pe care Yves Saint Laurent încearcă să-l vândă odată cu acest parfum.

Dacă ar fi să descriu pe scurt „La Nuit de LHomme” de la Yves Saint Laurent, n-aș putea spune decât că este un parfum complet, din toate punctele de vedere. Un adevărat head turner, incitant, tentant și ademenitor. Ție îți va fi imposibil să nu primești complimente atunci când îl porți, iar celor din jurul tău le va fi imposibil să reziste tentației de a se adânci în misterul tău.

Profitez, monsieurs, car La Nuit de LHomme a finalement commencé!

*NOTĂ: Acest articol nu este un advertorial.

Anunțuri

14 gânduri despre „La Nuit de L’Homme by Yves Saint Laurent*

  1. Superba descrierea acestui parfum! Este poate cea mai frumoasa descriere a parfumului „La Nuit” intalnita pana acum. Am citit nenumarate critici despre el iar opiniile sunt impartite. Prima oara l-am mirosit intr-un duty free din Doha si era ceva deosebit pentru ca nu mai simtisem asa ceva pana atunci. Deja am after shave-ul La Nuit si este deosebit.

  2. Mihnea, un parfum bun merită o descriere frumoasă. Și cum YSL „La Nuit de L’Homme” este unul dintre cele mai bune parfumuri din colecția mea, a ieșit recenzia de mai sus. Părerile sunt mereu împărțite, de acord cu tine, însă eu mă încred foarte mult în simțul meu olfactiv atunci când cumpăr un parfum, pentru că nu-l cumpăr pentru cei care comentează pe marginea lui, ci-l cumpăr pentru mine. Mulțumesc pentru comentariu și, dacă vei încerca vreodată parfumul, vei vedea că am avut dreptate! 🙂

  3. Buna ziua,

    Revin cu o intrebare legata de parfumul L`homme. Stiu ca este o creatie mai veche a casei YSL si as dori sa stiu si opinia dumneavoastra despre acest parfum…Este casual, pentru seara, pentru tinute elegante?
    Recent am cumparat un Fahrenheit dar am descoperit din pacate, ca nu mi se mai potriveste (am mai avut unul acum foarte multi ani). Cred ca L`homme este mult mai subtil, mai sofisticat si chiar face parte, din cate am citit, din aceeasi familie cu Fahrenheit (lemnos floral mosc).

    Multumesc foarte mult!

  4. Salut! Fahrenheit a fost lansat prin 1988 sau ’89, dacă-mi mai aduc eu bine aminte. A fost (la vremea lui) un parfum incredibil. Nu mă surprinde că nu ți se mai potrivește după ce nu l-ai mai cumpărat de ceva timp, pentru că i s-a schimbat formula originală. Acum e o mare porcărie. YSL „L’Homme” a fost lansat prin 2006. Este parfumul original, care stă la baza derivatelor „L’Homme Libre”, „L’Homme Eau d’Été”și „La Nuit de L’Homme”. YSL „L’Homme” este, la fel ca „Fahrenheit”, un parfum lemnos. floral, pe bază de mosc, cu singura diferență că se potrivește mult mai bine unor ținute elegante, este mai sofisticat, în timp ce Fahrenheit, fiind mai fresh, se potrivește mai bine unor ținute casual. „L’Homme” este de seară, fără niciun fel de îndoială și se adresează bărbaților principiali, sofisticați, cu coloană vertebrală.

    Sper că te-am ajutat cât de cât și, dacă mai ai întrebări, feel free to ask. Cu o singură condiție, totuși. Nu mai folosi pronumele de politețe, că am doar 21 de ani! 🙂

  5. Salut!

    Multumesc mult pentru raspuns! Sunt un pic socat sa aflu ca s-a schimbat formula lui Fahrenheit…daca imi aduc aminte cineva imi spunea ca si formula lui Opium s-a schimbat pentru ca doamna respectiva nu mai recunostea parfumul genial de alta data. De ce si cine schimba formulele originale ale parfumurilor? Este o nebunie! N-as face asta niciodata.
    Astazi, in sfarsit, am testat si eu Bleu de Chanel si L`homme si recunosc la Bleu este cam porcarie. Pacat pentru casa Chanel… L`homme, in schimb, este exact cum ai scris tu mai sus 🙂

    Toate cele bune!

    • Când l-am cumpărat eu acum mai puțin de un an de zile, ediția de 60 ml pe care o am costa undeva pe la 200 de lei. Oricum, indiferent de preț, părerea mea e că ar fi un cadou perfect. 🙂

  6. salut, imi pare foarte interesant dupa descriere eu foloseam si inca mai folosesc tot ceva de la ysl dar nu mai gasesc( Yves Saint Laurent Opium pour Homme EDP) acum ma gindesc sa il inlocuiesc cu cel din descrierea ta ai idee se aseamana cu cel home crezi ca s-ar potrivi? merci stima si un an bun

  7. Catalin, YSL Opium încă mai este pe rafturile magazinelor de parfumuri, doar că eu nu l-am văzut în ediția EDP, ci EDT.

    La Nuit de L’Homme face parte cam din aceeași gamă de arome ca Opium, doar că nu este atât de puternic și halucinant. 🙂

  8. Salut,

    Cautand ceva informatii despre parfumuri am gasit din nou blogul tau si afost din nou o placere sa -l citesc 🙂
    Am avut si eu parfumul La Nuit si este mult mai „smoky” , sa zic asa, mai „profund” decat clasicul La Nuit. In ultimul timp am testat parfumuri aproape zilnic pentru ca doream un parfum aparte pentru mine, barbatesc, unic dar si subtil, care sa nu lase dara in urma mea, care sa se simta la maxim 1m de mine („aproape de piele”, cum se spune). Nu mai vorbesc de faptul ca sunt inconjurat de doamne care mai de care mai sofisticate.
    Nu inteleg cum de mai exista pe rafturi unele pafumuri (barbatesti) vechi. Intr-o zi mi s-a intors stomacul pe dos la propriu, in timp ce testam unele parfumuri. Poate au fost si astea reformulate, este posibil… Am testat foarte multe. In final, am revenit la YSL (L’homme, La Nuit (primul). Mi-am luat L’eau d’issey dar l-am dat cadou din pacate. Nu mai este ceea ce a fost. Pacat.
    As vrea sa te intreb, tu ce parfumuri imi mai recomanzi de pe lista scurta? 🙂

    Numai bine!

    • Salut! Pentru uz zilnic repetat (birou, servici etc.), îți recomand note mai blânde și esențe mai puțin condimentate. Spre exemplu, Bulgari Man. E un parfum masculin, la care eu am primit întotdeauna feedback pozitiv, tocmai datorită faptului că are un miros bărbătesc fără să fie agresiv sau copleșitor. În cuvinte, l-aș putea descrie ca o esență luminoasă, potrivită pentru un bărbat optimist și deschis. Se potrivește și bărbatului business-casual, dar și celui moderat-sofisticat.

      Un alt favorit personsal ar fi Burberry Touch for Men. Mie îmi evocă masculinitatea și sofisticarea masculină la superlativ. Este totuși un parfum pe care prefer să-l folosesc doar la ocazii, nicidecum zi de zi, dar nu pentru că ar fi prea apăsător, ci pentru că mi se pare genul de parfum care merită o ocazie specială. Eu l-am descoperit într-una din călătoriile în SUA și n-am putut pleca din magazin fără el; în parfumeriile românești nu l-am văzut până acum, dar poate nu m-am uitat eu cum trebuie.

      În sfârșit, pentru genul de bărbat casual spre sport, recomand parfumurile Carolina Herrera. E o casă de parfumuri care nu prea a dat rateuri de-a lungul timpului, iar gama lor de esențe sport mi se pare foarte bine formulată, în sensul că nu au un miros foarte citric și nu aduc a deodorant ieftin așa cum o fac restul esențelor sport al celorlalte case de parfumuri.

  9. Salut! Multumesc mult pentru sfaturi, chiar daca cu o mare intarziere 🙂 Intre timp am „ratacit” prin lumea parfumurilor, insa de fiecare data ma intorc la YSL- La Nuit.
    Momentan am Bleu de Chanel eau de parfum- un parfum nu foarte deosebit si cu multe citrice, insa bun pentru birou; un Bvlgari Aqva , tot pentru birou si zile mai calde si un Armani Code. Pe langa faptul ca La Nuit este un parfum unic si atat de subtil, ma leaga si niste amintiri mai vechi de acest parfum, de o perioada din viata mea.
    Probabil ca voi oferi cadou Bleu de Chanel si Aqva, si voi reveni la YSL, „regele” parfumurilor orientale.

  10. Personal, Bleu de Chanel nu se află chiar în topul preferințelor mele, probabil pentru că nu are acel element care să-l facă să „stand out”. 🙂

    Dacă totuși optezi pentru Bleu de Chanel, sfatul meu ar fi să încerci să-l procuri de undeva din străinătate dacă ai de unde. Eu l-am mirosit în magazinele de profil din România și mi s-a părut că miroase a un Axe mai pretențios așa cum ai spus și tu. Apoi l-am mirosit pe cineva fără să știu ce e și am rămas șocat cât de bine miroase. Nu mi-a venit să cred că era același parfum. Diferența era că fusese luat din Germania (i-am cerut tipului să-mi aducă sticla de parfum de acasă, ca să fiu sigur că nu mirosea diferit doar pentru că era pe pielea altcuiva).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s